Alla inlägg den 6 november 2014

Av Elin Athle - 6 november 2014 20:09

Förbättra min kondition: Att ha bra kondition kan, förutom att göra en piggare, hjälpa till att förebygga många sjukdomar. Det gör en allmänt starkare och bara anledningen att jag har så dålig kondition är nog för att ha det som ett mål. Det skulle också vara skönt att vara piggare än vad jag är nu under en vanlig dag.

Bara äta godis på helger och en vardag: På grund av att jag är så beroende av socker så har jag valt det som ett mål. Jag äter onödigt ofta som jag skrev eftersom det är sockret min kropp vill ha. Faktiskt så är jag nästan rädd för att snart vara på gränsen till att få diabetes.

Äta frukost varje dag: Som jag äter nu får jag inte tillräckligt med energi till att orka koncentrera mig tills lunchen på skolan. Jag blir inte ens mätt utan får ibland nästan spykänslor för att magen är så tom. Att äta en stadig frukost varje dag skulle underlätta för mig genom att det ökar min koncentration, gör mig mätt och också varm för om kroppen inte får någon energi kan den inte heller värma upp sig själv.

Kliva upp då klockan ringer för
att klara att äta frukost varje dag: det här är som ett delmål till mitt tredje mål. För att lyckas med tredje målet behöver jag göra detta och sista målet också. Kliver jag upp då klockan ringer så behöver jag inte skynda mig lika mycket som i nuläget och hinner med allt jag vill göra på morgonen så det är fler orsaker till varför jag har valt det här målet.

Sova 23:00 på vardagar för att klara
Att kliva upp då klockan ringer: Det här är som ett delmål till delmålet. Om jag inte somnar runt elva så blir jag helt enkelt för trött för att kliva upp då klockan ringer. Något jag också borde göra är att istället för att titta på mobilen kanske läsa en bok eller bara somna direkt när jag lägger mig i sängen.


Planering: Jag vet att jag inte kommer klara alla målen direkt så därför tänker jag börja försiktigt första veckan. Jag ska gå ut och jogga i 20 minuter på tisdagen, torsdagen, lördagen och söndagen. På måndagar slutar sista lektionen 15:30 så att jag precis missar bussen och då kommer jag hem ganska sent så att jag inte hinner jogga. På onsdagar är det dramat och på fredagar vill jag vara "ledig". Vägen på ön går på ett ställe som i en cirkel och jag vet sen förut att den tar ungefär 20 minuter att jogga så jag kommer jogga där. Efter första veckan kan jag öka takten och kanske springa lite längre varje gång.
Första veckan vill jag klara att bara äta/dricka något sött två gånger i veckan. Det jag vet hjälper är att äta t.ex En frukt precis då skolan slutar, innan jag ska gå till bussen, eftersom det finns affärer på båda busshållplatserna jag kan åka ifrån så jag ska prova det. Då försvinner suget tillräckligt för att jag ska lyckas att inte springa in och köpa något. Det är också bra för det blir som ett litet mellanmål så att jag kan gå ut och jogga direkt då jag kommer hem. Jag ska också äta extra mycket lunch dessa dagar så att jag håller mig mätt längre.
För att lyckas äta en bra frukost varje dag måste jag först som sagt kliva upp då klockan ringer. Annars hinner jag helt enkelt inte hur motiverad jag än skulle vara. Förutom det så kan jag bestämma vad jag ska äta dagen innan så jag inte behöver ta tid till att komma på det då jag är nyvaken. Jag tror att det är lättast om jag slänger på mig en morgonrock, går ner och äter frukost direkt, borstar tänderna och sedan gör allt annat jag brukar göra på morgonen. Jag brukar gå upp 06.00 och ska vara klar 07.00 så då har jag en timme att göra allt. Om jag äter frukost och borstar tänderna först så har jag det allra viktigaste gjort och behöver inte stressa med det på slutet som nu. Jag kan också packa skolväskan och välja kläder dagen innan så att det redan är klart när jag vaknar.
Om jag ska lyckas sova 23.00, vilket är en förutsättning för att orka kliva upp i tid, måste jag ligga helt färdig i sängen en halvtimme tidigare. Det som tar tid för mig på kvällen är att tvätta ansiktet, borsta håret och fixa massa småsaker som jag av någon anledning inte kommer på tidigare. Om jag borstar tänderna och håret runt 20.00 istället så kan jag lägga mig direkt sedan och kommer förmodligen på alla småsakerna också. Måste jag duscha så kan jag göra det direkt efter middagen. Egentligen så borde jag också stänga av i alla fall datorn minst en timme före jag ska sova.



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards