Alla inlägg den 5 november 2014

Av Elin Athle - 5 november 2014 17:48

Matvanor: På vardagar äter jag i alla fall något till frukost varje dag ca 06.30 Lunchen äter jag på skolan ca 11.00 och då brukar jag ta en lagom portion och något från grönsaksdisken. Middagarna blir alltid hemma ca 18.00 förutom på onsdagar då jag stannar kvar i stan för att jag har drama, och då blir det oftast något från McDonalds. Tyvärr så äter jag godis eller annat sött minst tre dagar i veckan (vardagarna).
På helger brukar jag gå upp ganska mycket senare än resten av familjen så de har oftast redan ätit frukost. När jag då vaknar (runt 12.00) så brukar de oftast hålla på med lunchen. När jag vaknat är jag ändå hungrig så jag äter en macka eller så. En stund senare när lunchen är klar får jag inte i mig så jättemycket. Middagarna är lite senare än på vardagar och alla middagar hemma är gjorda på så mycket råvaror som möjligt så de är näringsrika och bra. På helger blir det för det mesta snask på lördagen.

Reflektion över mina matvanor: Under natten förbränner kroppen sakta nästan all energi. För att få igång kroppen ordentligt och kunna koncentrera mig på skolarbete så måste jag äta en stadig frukost som är mättande och energirik. Mina frukostar på vardagarna är inte så bra eftersom jag kliver upp för sent och måste därför stressa så jag inte ens hinner äta tillräckligt. Med "något" menar jag en skinkbit eller några skivor ost och kanske en brödbit så det är verkligen inte hållbart i längden. Skolans luncher är, vad jag tror, ganska näringsrika och med extra vitaminer från grönsakerna så blir måltiden bra. Middagarna är ungefär samma tid varje dag vilket jag tycker om för när jag tar bussen så blir klockan strax före fem och då har jag börjat bli ganska hungrig. Som jag skrev ovan är middagarna gjorda på så mycket råvaror och bra odlade/uppfödda ingredienser som möjligt. Mamma och pappa är väldigt noga med det och att alltid ha färska grönsaker på bordet så middagarna är toppen och är oftast tillräckligt mättande så jag inte känner behov av att äta kvällsmat. McDonaldsmat är inte så bra så därför köper jag ibland en sallad eller liknande på affären istället. Att jag äter godis så ofta är verkligen inte bra. Jag känner ofta i slutet av dagen att "jag måste ha något" även fast jag egentligen inte känner mig så sugen på just godiset. Ibland provar jag att inte köpa något och suget försvinner i princip aldrig förens nästa dag så jag har märkt att jag alltså är beroende av socker.
På helgerna när jag vaknar och äter "frukost" blir det som sagt en macka eller något och när jag sen inte äter så mycket lunch blir jag hungrig efter bara någon timme. Det gör så att jag blir trött och seg mest hela dagen och äter små mellanmål som lätt blir lite för söta. Av middagen äter jag mycket om det är något jag tycker är gott. Annars äter jag inte så mycket middag heller utan vräker i mig chips och godis senare. Mitt intag av mat och godis på helgerna är både för mycket godis och för lite mat. Dessutom är middagarna ofta för sena.


Fysisk aktivitet/träningar: Förut dansade jag en timme två gånger i veckan men den enda fysiska aktiviteten jag gör just nu är på skolans idrott. Ibland händer det att jag går ut och joggar eller kör ett pass från en träningsbok vi har hemma men annars gör jag egentligen ingenting fysiskt ansträngande på min fritid.

Reflektion över mina fysiska aktiviteter: De är allvarligt talat patetiska. Många pensionärer sportar mer än vad jag gör. Jag sitter också mycket hemma vid datorn och utan att tänka på det slappnar jag av så att jag sitter i en position som är dålig för ryggen och gör så att jag nästa dag får ont. Eftersom att jag dessutom äter så mycket söta saker så är jag ganska förvånad att jag inte blivit tjock än. Däremot så har jag väldigt dålig kondition och cirkulation i kroppen som kan vara en anledning till att jag ofta är trött. Jag har provat flera olika sporter som t.ex (ute) bandy, judo och simning men inget har motiverat mig lika mycket som dans. Anledningen till att jag slutade var att jag kände mig för stressad med dans, teater och skola förut. Jag behövde mer tid till att plugga så jag valde bort dansen eftersom jag hållit på med teater sedan 3:an. Jag har dock börjat fundera på att börja igen så jag kanske gör det när vårterminen börjar.


Psykosocial hälsa: Jag bor med min mamma, pappa och lillebror som går i 6:an. Mamma är en öppen människa som inte är rädd alls för att uttrycka sina åsikter. Hon är nog den som fått mig så självsäker och jordad. Jag kan säga allt till henne men hon har en tendens att göra det mesta mycket större än vad det är så därför pratar jag ändå inte så jättemycket seriösa saker med henne. Hon är rolig och väldigt snäll men kan ibland bli lite för "curlingmamma" som t.ex då jag ska göra läxor. Då skriver hon ibland ut massa extrapapper med information om jag ska göra en uppsats och ska ha koll på exakt hur långt jag kommit hela tiden. Det gör mig näst intill frustrerad och jag vet att många gånger tar det bara längre tid om hon ska hjälpa till. Vi har dock våra stunder då vi är väldigt konstiga tillsammans som vi inte kan vara runt andra människor.
Pappa är mycket lugnare än mamma så med honom kan jag vara mitt extremt avslappnade jag. Han är bra på att lyssna och vänta tills jag pratat klart så vi kan börja diskutera en massa olika saker då vi sitter och äter kvällsmat eller åker bil. Jag säger inte så mycket personliga saker till honom utan är det något jag vill prata om så går ändå jag till mamma. Han är, som de flesta pappor antar jag, mer tillåtande än mamma och låter mig också vara ifred mer vilket är väldigt skönt.
Min lillebror och jag är antingen som bästa kompisar eller ärkefiender. När vi är som bästa kompisar blir vi inte så irriterade på varandra och kan samarbeta mot mamma och pappa. T.ex så kan vi vara extra snälla mot dem båda två för att få ha datorerna längre eller inte tala om när den andra har gjort något den inte får. När vi är som ärkefiender retas vi mer, bråkar, hittar små saker som vi stör oss på hos den andra, berättar saker så den andra ska få skäll o.s.v
Min självkänsla har alltid varit bra. Jag vägrar följa osynliga regler för att bli accepterad av samhället och speciellt dagens barn. Jag har på mig det jag gillar, har de fritidsaktiviteter jag tycker är roliga och umgås med de människor jag trivs med utan att bry mig om någon tycker jag är konstig eller något annat.
Mina sociala relationer är jag då självklart nöjda med. Jag har få men nära vänner som jag kan vara mig själv med och det är det enda jag behöver. Jag är inte direkt ovän med någon heller utan försöker hålla mig ifrån människor som kan ha dåligt inflytande på mig.

Reflektioner över min psykosociala hälsa: Det finns inget jag skulle vilja ändra på just nu. Jag har mått sämre under vissa perioder men jag och människorna runt mig mognar och blir klokare hela tiden och just nu känner jag ett lugn runt allihop. Faktiskt så känns hela livet ovanligt bra.


Övrigt: På vardagar så brukar jag sätta på datorn när jag kommer hem och mer eller mindre sitta vid den ända tills jag ska gå och lägga mig. Jag brukar gå och lägga mig runt tio men jag somnar oftast efter tolv för att jag ligger vaken och är på sociala medier på mobilen. Jag dricker varken alkohol, röker, snusar eller något sånt. Det händer att jag dricker energidryck (alltid monster) som är 500ml. Eftersom det är både koffein och andra icke trevliga ämnen i energidryck så är 500ml ganska mycket.

Reflektioner övrigt: För det första så är det inte bra att kolla på en skärm så länge oavsett om det är tv, dator, mobil etc. Hjärnan får strålning och tar tid på sig att "varva ner" och om man kollar på en skärm ända tills man ska sova så processar hjärnan alla bilder medan man försöker somna. Att jag oftast somnar efter tolv är inte heller bra eftersom jag helt enkelt får för lite sömn. När jag dricker 500ml energidryck på en kort tid så blir det en stor påfrestning för hjärtat. Jag brukar nästan känna hur det liksom rusar och ångrar mig ibland för jag dricker bara för att jag tycker det är gott. En bra sak är att jag egentligen inte dricker ofta alls och även fast jag hört att energidryck stannar ca tre veckor i kroppen så tycker jag inte det är så farligt om man dricker så sällan som jag gör.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards